НА ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧНОМУ ФАКУЛЬТЕТІ - ФЕСТИВАЛЬ!

01 листопада 2024

   Саме таку подію організувала кафедра інформатики та методики її викладання у стінах фізико-математичного факультету Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Фестиваль із промовистою та незвичною назвою «STEM-креатон» розпочав свою роботу ще 1 червня. Захід був організований спільно із Управлінням освіти та науки Тернопільської обласної державної адміністрації та Тернопільським комунальним методичним центром науково-освітніх інновацій та моніторингу з метою впровадження та популяризації природничо-математичних та інженерних досліджень у Тернопільській області, поширення досвіду та становлення Тернопільщини як центру STEM-освіти в Україні. STEM-проекти, ідеї, стартапи та інновації, які запропоновані ще зовсім юними дослідниками від початкової школи до студентів-магістрантів, були відібрані незалежним журі для очного туру фестивалю, у ході якого учні та вчителі шкіл міста Тернополя та області та студенти фізико-математичного факультету мали змогу ознайомитись із презентаціями лауреатів, випробувати реалізовані проекти, поспілкуватись із командами-учасниками та взяти участь у чисельних заходах, які були організовані на факультеті.

   Дуже велику зацікавленість учасників викликав проект розумного дому команди магістрантів І курсу спеціальності «Середня освіта (інформатика)» у складі: Абрамик Марії, Волоса Олександра, Кручака Богдана, Мартиновського Андрія, Фридриха Владислава, Швеця Арсена. Адже пропоноване студентами рішення не тільки гарантує безпеку, комфорт, економію та ефективне управління власним будинком, прототип якого майстерно виконано та запрограмовано самими студентами, а й легко масштабується та налаштовується, гарантує ефективність в управлінні та видатках на обслуговування будинку. Магістрантка І року спеціальності «Середня освіта (математика)» Козіброда Тетяна виступала не тільки як студентка вишу, а й як викладач студії робототехніки. Робот, який створений під її керівництвом учнями початкових класів уже приніс своїм авторам нагороди на престижних конкурсах із робототехніки, а від учасників фестивалю – бурхливі оплески та схвалення. Важливо, що заходи, які проводить кафедра інформатики та методики її викладання, приносять свої плоди.

І ще одним лауреатом фестивалю стали учнів Заліщицької державної гімназії Лучин Дмитро та Гарасимчук Василь – учасники весняної STEM-школи, яка була організована викладачами кафедри (завідувач Балик Н.Р.) у березні 2017 року. Їх проект «Пристрій для збереження енергії у медіацентрах» хоча є першим кроком в опануванні учнями робототехніки на базі мікроконтролерів, але гідно поцінований учасниками фестивалю та викликав неабияке зацікавлення міжнародних організацій, які підтримують ідеї Глобальних цілей сталого розвитку. Відкриттям фестивалю стали й учні звичайної сільської школи із с. Вишнівчик: Винницька Марта, Кілівник Юлія, Павлюк Віталій, Аліськевич Марія, Халупняк Анастасія, Притка Вікторія. Їх проект «Фітокартина для кабінету інформатики» уже брав участь у різноманітних всеукраїнських та міжнародних конкурсах, але поки не дуже відомий тут, на своїй маленькій батьківщині. І одним із завдань фестивалю є ознайомлення широкого загалу із реальними дієвими проектами, які під силу школярам навіть із віддалених не тільки від столиці, а й від обласного центру сіл.

   Організатори фестивалю прагнуть, щоб усі його учасники могли перейняти досвід один в одного, отримали добрий старт для інноваційного розвитку та втілювати свої проекти у життя. Тому після нагородження номінантів фестивалю дипломами лауреата фестивалю, керівників команд Войчишин О.Д., Грушко Н.А. (Заліщицька державна гімназія), Попель С.М. (Вишнівчицька ЗОШ І-ІІІ ступенів), Балик Н.Р., Барна О.В. (ТНПУ) грамотами Управління освіти та науки Тернопільської обласної державної адміністрації, усі учасники мали змогу попрацювати у різних воркшопах, організованих на фізико-математичному факультеті. Серед них: 3D-моделювання та друк на 3D-принтері (кер. Мартинюк С.В.), цікава математика (кер. Василенко Я.П.), математичне орігамі (кер. Грод І.М.), фізичний експериментаріум (кер. Мохун С.В.), керування Lego роботом (кер. магістрантка ІІ курсу спеціальності «Середня освіта (інформатика) Шпортак У., кер. Балик Н.Р.). Студенти факультету мали змогу під час фестивалю зустрітись із представниками фірми ВАЙС ІНЖИНІРИНГ – спонсору фестивалю «STEM-креатон, 2017», які у ході лекції розповіли про технології інтернету речей та продемонстрували її реальне втілення у проектах, які розробляють співробітники компанії.

   Окремою подією фестивалю був День відкритих дверей для майбутніх абітурієнтів факультету. Одинадцятикласники не тільки мали змогу на собі відчути насичене подіями студентське життя факультету, взяти участь в фестивальних заходах, а й зустрілись із деканом фізико-математичного факультету Громяком М.І., познайомились із специфікою вступної компанії та перспективами навчання на фізико-математичному факультеті.

 У рамках фестивалю викладачі фізико-математичного факультету та його гості – вчителі та методисти Тернопільщини взяли участь у роботі круглого столу на тему «Міжнародні STEM-проекти: досвід та перспективи», у ході якого обговорено проблеми розвитку STEM-освіти та підготовки майбутніх педагогів до її реалізації, продемонстровано ефективні способи залучення педагогічних колективів до участі у міжнародних проектах (директор Заліщицької державної гімназії Войчишин О.Д.), проаналізовано особливості підготовки учнівської та студентської молоді до міжнародних змагань та захистів наукових проектів (вчитель інформатики та математики Вишнівчицької ЗОШ І-ІІІ ступенів Попель С.М.), окреслено досвід університетів Європи у залученні студентів до  STEM-проектів (Романишина О.Я., Карабін О.Й.), презентовано досвід проведення міжфакультетських тренінгів для магістрантів університету з питань використання ІКТ в інноваційній діяльності та проектних методиках (Шмигер Г.П.). Учасники круглого столу прийняли одностайну резолюцію спрямовувати спільні зусилля для формування та реалізації концепції формування компетентностей майбутніх педагогів задля реалізації STEM-освіти як важеля інноваційного розвитку суспільства.