Освіта для життя

   Під такою назвою упродовж декількох місяців при міністерстві освіти і науки України працювали експертні групи, які розробляли концептуальні засади освітніх галузей. Напрацьовані документи визначають, як має вибудовуватися навчання з 1 до 12 класу в кожній галузі (мовно-літературній, математичній, природничій та інших). На основі концепцій буде оновлено навчальні програми, створено нові підручники, розроблено програми підвищення кваліфікації для вчителів та модернізовано освітні простори. Це системні зміни, які торкнуться всіх аспектів шкільного життя, — від змісту освіти дошкільного простору. Учасницею однієї із експертних груп, а власне групи інформатичної освітньої галузі, була доцентка кафедри інформатики та методики її навчання Ольга Барна. Робота над розробкою концепції навчання інформатики – не тільки можливість впливу на глобальні процеси в освіті України, а й спосіб залучити сьогоднішніх студентів, а в недалекому майбутньому вчителів, до творення якісної, сучасної та актуальної шкільної інформатики. Адже результати роботи експертів уже імплементовано в курс методики навчання інформатики, яку опановують студенти 3 та 4 курсів фізико-математичного факультету.  

   За словами Ольги Барни, участь у такій роботі – це водночас і велика відповідальність, і унікальний шанс почути думку різних фахівців, об’єднати зусилля науковців, методистів та практиків. «Ми прагнули створити документ, який буде зрозумілим для вчителів та батьків здобувачів освіти, надасть інструмент, який розкриє мету та потенціал освітньої галузі,  стане вказівником покрокового поступу в навчальних результатах учнів. Адже наше завдання – дати дітям не просто знання, а вміння застосовувати їх у житті», – зазначає вона.

   Університетська спільнота пишається, що представниця кафедри долучилася до важливого етапу реформування української школи. Участь викладачів у розробці концепцій на державному рівні підтверджує активну позицію університету у впровадженні інновацій та формуванні освітньої політики.

   З матеріалами концепцій можна ознайомитись на сайті https://mon.gov.ua/news/polityka-osvita-dlia-zhyttia-etapy-ta-instrumenty-vprovadzhennia.

Представлення освітньої політики міністром освіти і науки Оксеном Лісовим

Платформа «Освіта для життя»

Декан фізико-математичного факультету Галина Генсерук

ТНПУ – учасник міжнародного воркшопу

    Доцент кафедри інформатики та методики її навчання Ольга Барна разом із колегами представила міжуніверситетське дослідження  на тему «Model of primary school teachers’ readiness for implementing STEM education in the era of artificial intelligence» на міжнародному воркшопі 4th Workshop on Digital Transformation of Education. У ході доповіді (доповідачка Марія Бойко, КCУБГ) було представлено модель готовності вчителів початкової школи до інтеграції STEM та штучного інтелекту в навчальний процес. Дослідження проводилось науковцями Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, Київського столичного університету імені Бориса Грінченка та Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Його результати будуть корисними не тільки для побудови освітньої політики щодо впровадження STEM-освіти в початковій школі, а й при підготовці здобувачів освіти в галузі Педагогіка (Початкова освіта).   Детально із передумовами, мотодологією дослідження та описом складових моделі можна буде ознайомитись після публікації матеріалів воркшопу та їх розміщення в репозиторії е-бібліотеки ТНПУ.

Візуалізація результатів дослідження

Доцент Ольга БАРНА

 

На фізико-математичному факультеті нова лабораторія

   На фізико-математичному факультеті знакова подія - відкриття нової лабораторії робототехніки. Виконуючий обов’язки ректора університету професор Володимир КРАВЕЦЬ -  ініціатор та натхненник цієї події розрізав символічну стрічку та за звичаєм входин в нове приміщення переніс із собою кота - робота, якого сконструювали та запрограмували студенти якраз для цієї події. Володимир Петрович у своєму вітальному слові перед колективом факультету зазначив про важливість послідовних кроків, які навіть в такий нелегкий час робить керівництво університету для підвищення якості освіти в закладі. Ще на початку року на факультеті було оновлено дві комп’ютерні лабораторії, придбано комплекти наборів конструкторів для вивчення основ робототехніки, зокрема освітньої. І вже через пару місяців – ремонт та оснащення, в тому числі комп’ютерною технікою, нової локації, де студенти різних спеціальностей зможуть не тільки вивчати дисципліни, які пов’язані із робототехнікою, а й реалізовувати свої проєкти, створені під час практики.  Декан факультету Галина ГЕНСЕРУК розповіла присутнім про інновації, які впроваджуються на факультеті, і зазначила, що відкриття лабораторії стане поштовхом до реалізації нових проєктів та студентських стартапів. Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка – єдиний заклад вищої освіти, який бере участь в інноваційному освітньому проєкті на всеукраїнському рівні за темою «Науково-методичне забезпечення STEM-освіти в закладах освіти», і напрацювання лабораторії будуть добрим внеском у цьому напрямку.  Завідувачка кафедри інформатики та методики її навчання Оксана РОМАНИШИНА зауважила, що курси, які дотичні до робототехніки, введено в освітні програми на запит стейкхолдерів та здобувачів бакалаврського та магістерського рівнів та отримують високі відгуки від роботодавців. А завідувач кафедри фізики Сергій МОХУН зауважив, що здобувачі, які навчаються на освітній програмі «Середня освіта (Фізика, інформатика, основи робототехніки)» будуть використовувати лабораторію для проведення досліджень та розробки проєктів під час виробничої практики. Доцент Ольга БАРНА ознайомила присутніх із матеріальним забезпеченням лабораторії, зазначила, що відповідно до концепції її роботи в лабораторії є дуже різнопланові набори для конструювання та програмування роботів, використовується програмне забезпечення для роботи з віртуальними моделями, і це є передумовою якісної підготовки майбутніх учителів до реалізації навчальних програм з робототехніки, які уведені до освітніх програм як інтегровані курси, та здійснення професійної діяльності в умовах різного забезпечення шкіл. Керівник STEM-центру ТНПУ Надія БАЛИК висловила сподівання, що матеріальна база як лабораторії, так і центру буде надалі оновлюватись, адже STEM – це один із пріоритетних напрямів розвитку освіти в Україні, зокрема, профільної, який здатен забезпечити швидке післявоєнне відновлення нашої держави, підготовку молоді до професій майбутнього.

Запрошуємо в лабораторію усіх, хто цікавиться робототехнікою! Нам є що вам показати та чого навчити!

 

 

Колектив факультету під час відкриття

Вітальне слово в.о. ректора Володимира Кравця

 

Перші відвідувачі лабораторії

Робот-кіт спілкується із ректором

Робот-кіт спілкується із ректором

 Доцент Ольга БАРНА 

Від школи до університету: профорієнтаційна зустріч для учнів Теребовлянського академічного ліцею

У рамках профорієнтаційного проєкту «Від школи до університету» фізико-математичний факультет ТНПУ імені Володимира Гнатюка відвідали учні 10–11 класів Теребовлянського академічного ліцею імені Ярослави Стецько.
Для старшокласників викладачами кафедри інформатики та методики її навчання (Надія Балик, Наталя Халупа, Галина Шмигер, Ганна Скасків) було проведено  інтерактивну STEM-екскурсію, яка охопила кілька практичних локацій. Учасники заходу:
  • розв’язували нестандартні проблемні завдання на логіку, критичне мислення та технічну кмітливість;
  • працювали з конструктором робототехніки, створивши діючий макет млина;
  • ознайомилися з технологією 3D-друку та спостерігали за процесом виготовлення моделей на 3D-принтері.
Такі зустрічі сприяють формуванню в учнів мотивації до навчання, усвідомленому вибору майбутньої професії та знайомству з можливостями, які надає університет для розвитку сучасних цифрових і технологічних компетентностей. Фізико-математичний факультет завжди відкритий до співпраці зі школами та ліцеями області й щиро запрошує майбутніх абітурієнтів до STEM-середовища ТНПУ!
Доцент Надія БАЛИК
 

Дні молодіжної науки на фізико-математичному факультеті

На фізико-математичному факультеті відбулась традиційна студентська наукова конференція «Наука молода». Свої наукові здобутки під керівництвом доц. Барни О.В. представили 20 студентів спеціальності «Середня освіта (Інформатика)» за 4 напрямками досліджень:

  • штучний інтелект: практичні та етичні аспекти використання;
  • цифрова освіта: виклики та рішення;
  • актуальні проблеми безпеки в цифровому світі;
  • сучасні цифрові технології та їх вплив на суспільне життя.

Із вітальним словом до учасників конференції звернулась декан факультету Генсерук Г.Р. та завідувачка кафедри інформатики та методики її навчання Романишина О.Я. Свої настанови молодим науковцям висловили Мартинюк С.В., Федчишин О.М., Скасків Г.М., Лещук С.О., Яценяк Д.В.

Учасники конференції в загальному високо оцінили всі виступи молодих науковців та відзначили дослідження студентів групи СОІМ-25 Солодкого Івана (тема «Генеративний ШІ в дизайні»), Банцур Ірини (тема «Тенденції розвитку онлайн-освіти: аналіз сучасних платформ для дистанційного навчання»), Услистого Івана (тема «Віртуальна та доповнена реальність в освіті: аналіз потенціалу VR/AR технологій»), Зайця Адама (тема «Кібербезпека у 21 столітті: основні загрози та методи захисту»). Дослідження Федуна Андрія (тема «Використання технологій штучного інтелекту студентами в навчальному процесі») та Журавлюк Вікторії (тема «Безпека в соціальних мережах: загрози, ризики та способи захисту») містили не тільки теоретичні викладки, а й результати аналізу відповідей великої кількості респондентів, для яких було організовано опитування.

Проведення подібних конференцій – це не тільки важливий етап вивчення дисципліни «Основи наукових досліджень», а й запорука отримання практичного досвіду науковотворчої діяльності на шляху підготовки до написання та захисту курсових та кваліфікаційних робіт.

Початок конференції

Вітальне слово декана факультету Генсерук Г.Р.

Виступи учасників

Виступи учасників

 

Основні завдання конференції окреслює Романишина О.Я.

Анонси виступів учасників конференції

Виступи учасників

Доцент Барна О.В.